Alleen Albert Heijn en Ekoplaza nemen verduurzaming voedsel serieus

Geschreven door Redactie

Nederlandse supermarkten willen duurzaam voedsel meer stimuleren, maar daar is in de schappen weinig van te merken. De kiloknallers vliegen je om de oren. Ekoplaza en Albert Heijn zijn de enige twee die goed op weg zijn, zo blijkt uit onderzoek van stichting Questionmark.

Meer biologisch eten, meer oog voor de herkomst van voedsel, minder vlees in de folders en minder plastic verpakkingen. Zaken die supermarkten kunnen en beloofden te doen om hun aanbod duurzamer te maken. Maar erg opschieten doet het dus niet. Onderzocht werden behalve de 'winnaars'': Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk en Coop.

Bij Ekoplaza worden veel biologische producten verkocht en staat er weinig vlees in de reclamefolders. Albert Heijn wordt genoemd vanwege de transparantie. "Anders dan andere supermarkten geeft het belangrijke inzichten in herkomst en verkoop van (on)duurzame producten", aldus de onderzoekers.

Maar de stichting ziet dat het bij de rest nog steeds mis gaat. Er wordt nog steeds weinig openheid van zaken gegeven over de herkomst van voedsel. Vlees wordt nog massaal verkocht (92 procent). Mensen zouden wel minder vlees willen eten, maar de supermarkt maakt het de klant niet makkelijk met aanbiedingen.

Volgens Natuur en Milieu moeten supermarkten hun verantwoordelijkheid gaan nemen. "Wij dagen supermarkten uit om een plantaardiger dieet het nieuwe normaal te maken. Concrete doelstellingen en stoppen met stuntprijzen voor vlees zijn daarin de eerste stappen." Tot slot pleiten onderzoekers voor meer lokale en duurzame producten in de schappen en minder plastic verpakkingen.



Onze Ambassadeurs

Ons Wolderwijdelingen bekeken ook: