Vloggers mogen geen producten meer aanprijzen
Populaire vloggers mogen in hun video's binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. De nieuwe regels leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers, die soms honderdduizenden kijkers trekken.
Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs soms tienduizenden euro's voor een enthousiaste vermelding. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.
Voor de bekende vloggers zoals Enzo Knol betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar niet drie keer mag zeggen hoe lekker hij ze vindt. Terwijl juist de aanbeveling de grote kracht is van influencermarketing. Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag van kinderen, de helft daarvan koopt weleens iets uit een vlog.