Heijmans mag A6 tot Ketelbrug vernieuwen
Rijkswaterstaat heeft de vernieuwing van de snelweg A6 ten noorden van Lelystad gegund aan Heijmans. Het bedrijf krijgt de klus, omdat het op een duurzame manier de oude fundering kan hergebruiken.
De A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug is versleten. Beide rijbanen moeten worden vervangen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij de aanleg in de fundering hoogovenslakken zijn verwerkt. Heijmans heeft een nieuwe methode bedacht om deze resten uit de verbrandingsovens opnieuw te gebruiken. Die methode past in de filosofie van Rijkswaterstaat van hergebruik en duurzaamheid.
Een klein stuk ernstig vervuild
Er is nog wel een probleem: grondmonsters hebben aangetoond dat de ondergrond van de A6 door de hoogovenslakken over een klein stuk ernstig is vervuild. Het is aan Heijmans om de vervuiling volledig in kaart te brengen. Vervuilde grond zal in dat geval niet worden hergebruikt, benadrukt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
De werkzaamheden beginnen in de loop van dit jaar en moeten uiterlijk eind 2021 zijn afgerond, al denkt Heijmans medio volgend jaar klaar te zijn. Naast vernieuwing van de fundering krijgt de A6 nieuw, zeer open asfaltbeton (ZOAB) van duurzame kwaliteit. De vluchtstroken worden verbreed, zodat hulpdiensten makkelijker kunnen passeren. Ook kan het verkeer bij onderhoud dan makkelijker uitwijken.