Coronamaatregelen zorgen voor klachten van mensen met een beperking
Bureau Gelijke Behandeling in Flevoland maakt werk van ongeveer tien meldingen van mensen met een beperking die problemen ondervinden door coronamaatregelen.
De klachten zijn heel verschillend. Knelpunten zijn er voor slechtzienden, die aangegeven routes met pijlen niet te kunnen zien en slechthorenden die door gebruik van mondkapjes nog minder verstaan en niet kunnen liplezen.
Daarnaast is het voor mensen in een rolstoel soms lastig om in een winkel te komen. Volgens Arja Kruis van Bureau Gelijke Behandeling zijn er gevallen waarbij mensen in een rolstoel verteld wordt dat ze een winkelwagentje mee moeten nemen. Dat gaat niet, met als gevolg dat ze niet naar binnen mogen.
Ook is winkelbezoek soms lastig voor alleenstaande ouders. Hen wordt gezegd dat hun kind niet mee mag. Zo mocht een alleenstaande moeder met haar kind van drie een kringloopwinkel niet binnen. Ze kreeg te horen dat ze haar kind thuis moest laten.
Geen onwil ondernemers
Volgens Kruis is het meestal geen onwil van ondernemers. Vaak wordt er niet over zulke situaties nagedacht. Bureau Gelijke Behandeling gaat na een klacht in gesprek met beide partijen en probeert een oplossing te vinden. Er zijn op dit moment niet altijd wettelijke kaders voor deze problemen volgens Kruis, maar het moet het voor gehandicapten mogelijk zijn om zelfstandig toegang te krijgen. In een gesprek of brief moet dit duidelijk worden. Het is belangrijk om begrip te krijgen voor mensen met een beperking, om daar in deze coronacrisis oplossingen voor te vinden en waar kan flexibel mee om te gaan.