Provincies beslissen in juli over fraude Keolis
De provincies Flevoland, Overijssel, en Gelderland willen op 7 juli de knoop doorhakken over de aanbesteding van vervoerder Keolis. Bij die aanbesteding is mogelijk fraude gepleegd. Er zijn twee mogelijkheden: de aanbesteding intrekken of doorgaan.
Beide opties gaan de provincies geld kosten. Als de aanbesteding wordt ingetrokken, dan moet er binnen een paar maanden een noodconcessie komen, omdat Keolis op sommige plekken al op korte termijn zou starten met het busvervoer. Er moet dan een nieuwe aanbesteding worden uitgeschreven en tot die tijd blijven de huidige vervoerders, onder wie Keolis, doorrijden. Maar in deze coronatijd, met lege bussen, zou een nieuwe aanbesteding wel eens veel duurder kunnen zijn.
Blijft de huidige aanbesteding overeind, dan dreigen er schadeclaims van bedrijven die het busvervoer óók wilden gaan doen, maar die Keolis er met de buit vandoor zagen gaan.
De aanbesteding van het busvervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland is 900 miljoen euro waard. Onlangs bleek dat er bij de aanbestedingen 'side letters' bestonden met clausules, die niet werden gemeld in de aanbesteding. Het ging om clausules in contracten met een Chinese busfabrikant. Daarmee zouden verboden prijsafspraken gemaakt zijn; fraude dus. Keolis heeft een aantal personeelsleden ontslagen en gaat onderzoek doen naar de mogelijke fraude.
Op dit moment wordt er door juristen van de provincie uitgezocht wat de consequenties zijn van de onrechtmatigheden. Volgens ambtenaren moet er een gezamenlijk besluit vallen van de drie provincies. Het is daarom niet mogelijk om de concessie in Flevoland door te laten gaan en in Overijssel en Gelderland niet.
De tijdsdruk heeft daar dan ook mee te maken: in Overijssel zou Keolis al in december gaan rijden. Bij het stadsvervoer in Lelystad gaat het om september volgend jaar. De rest van Flevoland gaat volgens planning in 2023 over naar het nieuwe vervoersbedrijf.