'Lelylijn kostendekkend en te exploiteren'
De Lelylijn is kostendekkend en dus te exploiteren. Dat zei gedeputeerde Alvine Fokkens van de provincie Friesland maandag bij BNR Nieuwsradio. De nieuwe lijn moet een rechtstreekse treinverbinding worden die via Emmeloord en Drachten van Lelystad naar Groningen gaat.
De kosten van de aanleg bedragen tussen tussen de 4,3 en 6,4 miljard euro. Dat zou blijken uit een onderzoek dat de drie noordelijke provincies, Flevoland en het Rijk hebben laten doen. Dagelijks zouden 22.500 reizigers gebruik maken van de lijn. De reistijd tussen Groningen en Amsterdam is nu over de Hanzelijn 130 minuten; een trein over de Lelylijn brengt de reistijd terug naar 90 minuten
Dit weekeinde ontstond een misverstand dat het Rijk het rapport onder de pet zou willen houden. De gedeputeerde zegt daarover contact te hebben gehad met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens Fokkens was het ministerie in de veronderstelling dat het rapport in het najaar naar buiten zou worden gebracht omdat dit de gewoonte is. Maar de gedeputeerde wil het rapport eerder naar buiten hebben, zodat het deze zomer opgenomen kan worden in de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen. In maart volgend jaar zijn er Tweede Kamerverkiezingen.
Het onderzoeksrapport zelf is nog niet openbaar gemaakt, maar dat zal waarschijnlijk snel gebeuren. Volgens een woordvoerder van staatssecretaris Van Veldhoven wordt het rapport nog voor het zomerreces in de Tweede Kamer besproken. Het reces begint op donderdagavond.
Volgens de politieke partijen in de Noordoostpolder is de Lelylijn van groot belang voor de sociaal-economische ontwikkeling van Flevoland en Noord-Nederland. De gemeenteraad steunde in april dit jaar unaniem een voorstel van CDA en D66 om landelijk aandacht te vragen voor de realisatie van de Lelylijn.
De komst van de lijn was lang onzeker. In april 2019 gaf Staatssecretaris van Veldhoven aan dat het kabinet geen Lelylijn wil, maar daar kwam ze in juni op terug. In december 2019 nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan waarin tot dit haalbaarheidsonderzoek werd opgeroepen.