Gemeente Harderwijk blijft verkeersonveilige locaties aanpakken
Eind dit jaar hervat de gemeente de aanpak van verkeersonveilige knooppunten. De komende jaren wordt ingezet op het vergroten van de fietsveiligheid in Harderwijk.
“De oproep heeft goed gewerkt”, aldus wethouder Jeroen de Jong. “Een aanzienlijk aantal locaties komen voort uit bewonersmeldingen. Ik ben daar blij mee, want samen werken we aan een verkeersveiligere gemeente”. Waar mogelijk pakt de gemeente bij de werkzaamheden ook extra onderhoudsmaatregelen mee. Zoals bijvoorbeeld het aanpassen van een kruising of het aanleggen van een drempel.
In 2016 is het eerste verkeersveiligheidsplan vastgesteld. Daarbij zat een lijst met 106 locaties die extra aandacht nodig hadden. Die werkzaamheden zijn bijna afgerond. In vergelijking met 2014 is de verkeersveiligheid in 2019 aanzienlijk verbeterd. Het totaal aantal ongevallen is met 19,6% gedaald. In 2019 vond 66% van het totale aantal ongevallen binnen de gemeentegrens van Harderwijk plaats op een gemeentelijke weg. Dat is 9% minder dan in 2014. De overige 34% van de ongevallen vonden plaats op wegen die niet in gemeentelijk beheer zijn, dus de provinciale wegen (N302, N303, N796) of rijksweg (A28). Het gemiddeld aantal letselongevallen per kwartaal is in die periode gedaald van 18 naar 11. Het aantal fietsers dat een ongeval overkomt en daarbij gewond raakt is tussen 2014 en 2019 met 17% afgenomen. Bij automobilisten is dat 8% minder.