Door corona getroffen sportverenigingen maken amper gebruik van online fondsenwerving
Het Nederlandse sportverenigingsleven is door de coronamaatregelen niet alleen sportief, maar ook financieel flink getroffen.
Opvallend hierbij is dat slechts 3% van de clubs momenteel gebruikmaakt van online fondsenwerving, terwijl leden aangeven wedstrijden online te willen sponsoren om zo hun vereniging te steunen.
Dit is de conclusie van een anonieme peiling onder leden van sportverenigingen, uitgevoerd door het kersverse sponsorplatform goal41.nl.
De enquête is halverwege oktober 2020 afgenomen, net na de extra maatregelen van het kabinet. Middels deze peiling willen de oprichters van goal41.nl – de Oosterbeekse softwareontwikkelaar Marcel Meijer en sociaal ondernemer Michel Kriatkow uit Driebergen leren of zij clubs kunnen helpen met hun geheel nieuwe, laagdrempelige initiatief voor online sponsoring. Uit de enquêteresultaten blijkt dat de gezelligheid van het clubleven het meest wordt gemist. Daarbij ziet het overgrote deel (71%) van de clubleden ook de financiële gevolgen van COVID-19 terug bij hun club, zoals nauwelijks tot geen kantineopbrengsten en de stopzetting van lidmaatschappen en sponsorcontracten.