Respectvol met elkaar omgaan vinden wij erg belangrijk.
In deze roerige tijden neemt Dennis Plas van ZWS Incasso ons maandelijks mee in de wereld van het incassobureau.
Je bent wat je eet! Wordt weleens gekscherend gezegd. En in zekere zin is dat natuurlijk ook zo. In ons vakgebied is dat ten grote delen ook het geval. Maar dan op een ander vlak.
Als bedrijf heb je doorgaans een band met je klanten. En ook als die band een hechte band is, kan er een situatie ontstaan waarbij (uiteindelijk) een incassobureau nodig is. Sterker nog; Het tijdig inschakelen van het juiste incassobureau kan er voor zorgen dat een geschil niet escaleert tot een ruzie. Dit heeft er mee te maken dat wanneer 2 partijen vanuit emotie reageren, er vaak aan de kern voorbij wordt gegaan. Als incassobureau richten wij ons juist tot de kern. Recht is recht, en krom is krom.
Toch zijn er ook incassobureaus die er met gestrekt been in gaan. Dat resulteert dan ook snel in een escalatie. En een escalatie helpt niet mee in de oplossing. Het tegenovergestelde is vaak eerder het resultaat.
Indien een incassobureau met de botte bijl lukraak om zich heen gaat maaien, zal dat altijd negativiteit uitstralen van de opdrachtgever. Veel mensen denken dat Vriendelijk en doortastend incasseren hetzelfde is als soft. Dat is echter niet waar. Respect en doortastendheid werkt vele malen beter dan irritaties. Intern hebben wij het zelden over debiteuren. Wij spreken over klanten van onze klanten. Dit geeft direct al een andere dimensie aan een dossier en de manier van omgang. Respectvol met elkaar omgaan vinden wij erg belangrijk.
Uiteindelijk wil je als ondernemer niet dat je bedrijf te boek staat als een partij die met schimmige en/of onbeschofte partners werkt. Uiteindelijk straalt het allemaal door.
Daarnaast heeft een openstaande factuur altijd meerdere belangen. Natuurlijk het financiële belang; De factuur moet worden betaald. Maar er speelt ook altijd een commercieel belang. Welk belang weegt zwaarder? Het antwoord op deze vraag is niet altijd eenduidig. Dat hoeft ook niet. Maar het zorgt wel voor de noodzaak om het incassodossier met de juiste toon en aanpak te behandelen. Zo hoeft het inschakelen van een incassobureau niet het einde van een samenwerking te betekenen, maar kan het een vertrekpunt zijn voor een vernieuwde samenwerking.
Dit geeft vaak de vraag: Wanneer kan ik een incassobureau inschakelen? Ik zal dat in de volgende editie uitleggen.