Harderwijk zet zich in voor behoud van historische schepen
Gedeputeerden van samenwerkende provincies Flevoland, Overijssel, Utrecht, Friesland, de vertegenwoordiging van samenwerkende schepen, de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart en de Vereniging Zuiderzeegemeenten hebben een verzoek ingediend bij de ministeries EZK en OCW om geld vrij te maken in hun begroting om de bruine vloot te behouden.
Gemeente Harderwijk zet zich al vele jaren samen met de Botterstichting in om de bruine vloot, die afgemeerd is in Harderwijk, te behouden. Het is nu aan het rijk om een bijdrage te leveren aan het behoud van de historische schepen voor de langere termijn. Burgemeester Harm-Jan van Schaik, tevens voorzitter van de Vereniging Zuiderzeegemeenten: “We moeten onze historische schepen koesteren. De botters zijn een icoon voor de haven van Harderwijk. Dat willen we graag ook voor de langere termijn behouden, maar dat kost geld. Als een van de Zuiderzeegemeenten zetten we ons daarom in voor geld vanuit het rijk voor het behoud van alle Nederlandse historische schepen en de kennis om ze varende te houden.“
Om de historische waarde van de schepen niet verloren te laten gaan is er geld nodig. Alle inspanningen zijn er op gericht de sector rendabeler en steviger te maken. Eendracht maakt macht en intensievere samenwerking is daarvoor nodig. Partijen hebben daarom gezamenlijk de ministeries gevraagd om een bedrag in hun begroting vrij te maken. Het gaat dan om de volgende punten:
1. De Bruine Vloot is onderdeel van de nieuwe toeristische agenda op rijksniveau bij de begroting van EZK voor 1 miljoen in 2022 en 2.5 miljoen per jaar met ingang van 2023. Dit ter ondersteuning van de gehele sector voor duurzaamheid en certificering.
2. Inrichting van een Garantiefonds voor lage rente financiering voor erfgoedschepen.
3. Innovatieagenda voor een toekomstbestendige aanpak voor verduurzaming en certificering (veiligheid) van het maritiem erfgoed van diverse scheepstypen.
Nederland heeft een lange historie als zeilende handelsnatie en heeft nog steeds een unieke, iconische, grote vloot van historische schepen. Dit maritiem erfgoed wordt ook wel de bruine vloot genoemd en bestaat uit onder andere zeilende voormalige vracht- en vissersschepen, waaronder voormalige Botters, Friese Skûtsjes en een enkel Koggeschip. Met dit cultureel erfgoed wordt gevaren op onze binnenwateren, de Waddenzee, Noordzee en zelfs op de oceaan. Deze vloot is wereldwijd uniek en bepalend voor het beeld van onze havens en wateren. Ook economisch is de vloot van belang met de impact op de historische binnensteden met verhalen van de Zuiderzee & visserij, Hanze & handel. Ook voor het onderwijs is de vloot van belang als het gaat om verhaallijnen over visserij en windkracht, weer & klimaat. Het is een bijzondere collectie. Ter vergelijking: in Duitsland ligt ook een indrukwekkende vloot, maar met circa 100 traditionele schepen is het nog geen kwart van de Nederlandse vloot.