Onderzoek: Nederland massaal op zoek naar inspiratie voor het kerstdiner

Geschreven door Redactie
Onderzoek: Nederland massaal op zoek naar inspiratie voor het kerstdiner

Nederland maakt zich klaar voor de kerstdagen en is daarbij massaal op zoek naar inspiratie voor het kerstdiner.

Dat blijkt uit onderzoek van RouteLogic naar het zoekgedrag van Nederlanders. Opvallend is dat men al vroeg start met de oriëntatie en zich gaat verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Het zoekgedrag begint namelijk ieder jaar al in oktober fors toe te nemen.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders massaal zoeken op termen als 'recepten kerstdiner' en 'kerstdiner voorbereiden'. In 2021 lag het zoekvolume in oktober op 161.290. In november 2021 steeg dit tot 364.980, om in december tot een zoekvolume van 2.310.130 te stijgen. Een stijging van wel 533% ten opzichte van november. Dit jaar lag het zoekvolume in november al op 499.160. Een stijging van 36,8% ten opzichte van november vorig jaar. De voorbereiding op het kerstdiner leeft nu al meer dan vorig jaar.

Online zoekgedrag terug te zien bij foodprofessionals

Dat de consument massaal bezig is met de voorbereiding op het kerstdiner is niet alleen terug te zien in het zoekgedrag. Online versmarkt QSTA ziet dit ook terug in de bestellingen. “De decembermaand is traditioneel een drukke maand in foodservice en retail vanwege de feestdagen. We verwachten bij QSTA tot 40% meer bestellingen te verwerken dan in een gemiddelde maand. Dit is een leuke uitdaging natuurlijk", zegt Rian Faaij, Digital Marketing Director bij QSTA.

"Om de drukte aan te kunnen hebben wij onlangs geïnvesteerd in slimme software om onder andere de beladingsgraad van onze bestelbussen te berekenen. Dit maakt het mogelijk dat wij de bestelbussen optimaal kunnen beladen en alle bestellingen kunnen bezorgen. Zodat onze klanten hun verse producten elke dag kunnen verkopen aan de consument en geen kerstdiner in het water gaat vallen."

Alle hens aan dek

QSTA is een platform dat de kans biedt aan kleinere en/of nieuwe foodconcepten om hun product te distribueren aan foodprofessionals, de slager of vismarkt waar jij als consument het lekkerste stukje vlees of vis haalt voor het kerstdiner. Deze foodprofessionals bestellen hun (koel)verse producten eenvoudig online bij QSTA en ontvangen deze de volgende dag bij hen op de stoep.

Om dit te realiseren vergt dit een zeer efficiënt bezorgproces voor QSTA. De optimale beladingsgraad van de voertuigen voor bezorging helpt hier onder andere bij. Wat QSTA nog meer doet om ervoor te zorgen dat jouw kerstdiner niet in het water valt, lees je hier

Onze Ambassadeurs