Veel statushouders voelen zich geïsoleerd door coronacrisis

Geschreven door Redactie
Veel statushouders voelen zich geïsoleerd door coronacrisis

Een grote groep asielzoekers, ongedocumenteerden en statushouders wordt op dit moment vergeten en verkeren door de coronacrisis in een isolement. Dat zegt Yordi Lassooy Tekle uit Zeewolde. 

Ze begon samen met haar collega’s van Cultuur in Harmonie en met andere partners een week geleden een helpdesk om mensen die alleen Arabisch of Tigrinya spreken in hun eigen taal te helpen. De andere initiatiefnemers zijn St. Lemat, St. Nieuwlander, St. Syrian vrijwilligers NL en Centering Pregnancy Eritrese moeders. 

De talen Arabisch en Tigrinya komen het meest voor onder de huidige statushouders in Nederland. Syriërs spreken Arabisch, Tigrinya wordt gesproken door mensen uit Eritrea en een deel van Ethiopië.  

Het zijn volgens Yordi vaak mensen die de Nederlandse taal nog niet of maar een klein beetje machtig zijn. De helpdesk richt zich op iedereen uit deze groep met vragen over hun gezondheid en de crisismaatregelen en is verenigd in het Corona Actiecomité Statushouders (CAS). 

"We krijgen dertig tot veertig telefoontjes per dag. De meeste vragen kunnen we beantwoorden. Sommige vragen sturen we door naar de GGD of Pharos, een landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen in Nederland." 

Volgens het comité is er bij statushouders onduidelijkheid over hun werksituatie, de bereikbaarheid van overheidsinstanties zoals de sociale dienst, IND en het COA. Maar ook thuisonderwijs voor hun kinderen roept veel onzekerheid op. En er is door de intelligente lockdown eenzaamheid. 

"Wij krijgen telefoontjes van mensen die alleen maar willen praten", vertelt Yordi. "Ik wil niets vragen maar alleen even in mijn eigen taal met iemand praten, zeggen ze dan." Ze pleit er dan ook voor om overheidsinformatie en persconferenties vaker ook te vertalen of te ondertitelen in een aantal vreemde talen. 

De Corona Helpdesk Statushouders beantwoordt vragen telefonisch. In geval van complexe vragen zijn er tweedelijns specialisten die begeleiding bieden. De helpdesk is dagelijks tussen 14:00 en 16:00 uur bereikbaar via 085-5808800 en wordt bemand door vrijwilligers zoals Yordi die vanuit huis werken. 


Onze Ambassadeurs