Lelylijn goedkoper dan snelle Hanzelijn

Geschreven door Redactie
Lelylijn goedkoper dan snelle Hanzelijn

De aanleg van een nieuwe Lelylijn via de Noordoostpolder is goedkoper dan het aanpassen van de Hanzelijn en ander bestaand spoor richting het Noorden. Dat blijkt uit het rapport over de haalbaarheid van de Lelylijn, dat de provincie Friesland openbaar heeft gemaakt.


Eerder deze week werd al bekend dat een nieuwe snelle spoorlijn via Noordoostpolder naar Groningen tussen de 4,3 en 6,4 miljard gaat kosten. Uit het rapport blijkt dat 'versnellen' van de Hanzelijn en ander bestaand spoor op maximaal 7,1 miljard euro wordt geschat.


Treinen zouden op de Lelylijn 200 kilometer per uur kunnen rijden. De reistijd tussen Groningen en de Randstad is dan 1 uur en 40 minuten. Nu duurt een treinreis van Groningen naar Amsterdam 2 uur en 20 minuten. Om treinen nog harder te laten rijden zijn meer aanpassingen nodig, maar die laten de opstellers van het rapport buiten beschouwing. Investeringen in een hogesnelheidslijn en de benodigde treinen zijn niet voorzien. Hetzelfde geldt voor een snelle verbinding van Groningen naar Hamburg als verlengstuk van de Lelylijn.

Een snelle busverbinding biedt volgens de opstellers geen tijdswinst: de bus mag immers slechts 100 kilometer per uur rijden.

Naar verwachting zullen dagelijks 22.500 reizigers van de Lelylijn gebruik maken. Dat gaat ten koste van de Hanzelijn: hier neemt het aantal reizigers tussen Lelystad en Zwolle af met 11.500. Ook tussen Meppel en Groningen zullen er 8.000 reizigers per dag minder reizen.

Het nieuwe station in Emmeloord zal dagelijks 3.650 in- en uitstappers trekken, ongeveer evenveel als Dronten. De onderzoekers baseren zich hierbij op cijfers van ProRail.


De Lelylijn zal geen directe oplossing bieden voor de woningnood in de Randstad. Volgens het onderzoek is het niet realistisch om te verwachten dat er in het Noorden door de komst van de spoorlijn 100.000 woningen zullen verrijzen die de woningnood in de Randstad kunnen helpen verlichten.

Het is daarom afwachten wat de economische spin-off van de Lelylijn is. Bij het afschieten van de Zuiderzeelijn werd geconcludeerd dat de Zuiderzeelijn onvoldoende directe bijdrage levert aan de noordelijke economie. Die conclusies staan ook in het huidige rapport overeind.



Onze Ambassadeurs