Vanaf 1 januari minder reclame bij NPO
Kinderen die op de publieke omroep kinderprogramma’s kijken, krijgen vanaf 1 januari geen reclame meer te zien. Daarnaast kan iedereen ook online reclamevrij uitzendingen kijken en krijgen aspirant-omroepen meer kans op een plek in het publieke bestel.
De Eerste Kamer ging unaniem akkoord met deze aanpassingen in de Mediawet.
Verder wordt televisiereclame op de publieke omroep stapsgewijs gehalveerd. Hiermee wordt een eerste belangrijke stap gezet naar een volledig reclamevrije omroep, maar wordt ook de publieke omroep zelf minder afhankelijk van wisselende reclame-inkomsten.
De aangepaste wet is een uitwerking van de visiebrief die minister Slob medio vorig jaar aan de Tweede Kamer stuurde. Ze moet ervoor zorgen dat de publieke omroep ook in de toekomst een omroep voor iedereen blijft. Nu steeds meer mensen online programma’s kijken, vindt de regering het belangrijk dat de publieke omroep hierop inspeelt. "De publieke omroep is van en voor iedereen. Dat moet vooral zo blijven", zei minister Slob.
Aspirant-omroepen - nieuwe en bestaande - hoeven voortaan maar 50.000 leden te hebben. Dat was 150.000. Alle omroepen moeten uiterlijk 1 februari 2021 een aanvraag voor erkenning indienen. Het Commissariaat voor de Media, de Raad voor Cultuur en de NPO adviseren de minister daarover.